mandag den 28. marts 2011

På tur

Nærmeste "rigtige" by hernede hedder Præstø. Og det er her, jeg vil gå til erkendelse og blankt indrømme (med fare for at vinde prisen for Årets Største Fjols til Geografi), at jeg et lille stykke tid faktisk regnede med, det så var en ø. Det var det måske engang; Præstens Ø. Men nu ER det altså en by på aldeles fast fastland. 

En fin én til gengæld. For Præstø bliver til en rigtig sommerby, når solen skinner. Komplet med dejlige caféer, havudsigt, gamle pakhuse på havnen. Og en fiskemand :)

Resten af byen var ikke rigtigt vågnet af dvalen, da jeg besluttede mig for at opdage mit nabolag. Men dét var fiskemanden. Eller "Fiskepigen", som butikken egentlig hedder. Da jeg kom ind stod en højlydt begejstret ung fyr i køen foran mig; han havde lige fået en levende gedde med i posen, som han skulle ordne med sine to små drenge. Levende, for fiskemanden havde sgu selv lige hevet den op af fjorden!! Det kalder jeg frisk fisk!

Jeg fik ikke lov at forlade domicilet inden jeg havde smagt fiskemandens hummersuppe og hørt om de sejeste røgeovne fra 1940 i baglokalet. Og så kunne jeg jo ikke nære mig for at få et resultat af røgeovnene med hjem; tranebær-røget laks. Og frisk stenbiderrogn. Og friske torskerognsbukser. Og selvfølgelig en flok af de fiske-dunser som fruen i butikken lige havde lavet (dampende varme) med remo.

Jeg vil BO på havnen til sommer!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar